Een keuken koop je niet elke dag, 8 al helemaal niet. Celebra a Vida krijgt in totaal 8 keukens. Na wat offertes van plaatselijke keukenbedrijven besloten we ook eens ons licht op te steken bij IKEA.
Na een aantal dagen stoeien met de keukenplanner van IKEA besloten we dat het verstandig was om een adviesgesprek te plannen bij een keukenadviseur van IKEA. De afspraak kon in Portugal of in Nederland. Onze ervaring met Portugezen in ons bouwproject is dat ze super behulpzaam zijn en het willen maken hoe jij het hebt bedacht. Dat hadden we juist niet nodig op dit onderdeel. Zoals bij veel dingen in het project weten we wel goed wat we willen als eindresultaat. Maar zoeken we de challenge en kritische blik van een professional die zegt welke ideeën wel én niet verstandig zijn. Dus toch maar een afspraak gemaakt met iemand van IKEA Utrecht. Medio december moest ik voor werk in Nederland zijn. Een druiligere zondagmiddag doorbrengen in de IKEA leek een heerlijke besteding 😉 We stuurden onze plattegronden met een globaal idee voor de keukens. En ontvingen een afspraakbevestiging.
Afspraak met keukenadviseur Tom Custers
Op de zondagmiddag voor kerst is de afspraak. Ik ben iets te vroeg en ga zitten. Er komt al snel iemand op me aflopen met een uitgestoken hand en zegt: ‘Hoi Serge, Wat leuk om je te ontmoeten. Ik ben Tom Custers en ga je helpen bij het uitzoeken van je keukens’. Ik ben prettig verrast. Als klantenman van beroep verdiep ik mij voor een kennismakingsgesprek altijd in mijn gesprekspartner. En Tom lijkt vooraf gekeken te hebben met wie hij een afspraak heeft. Wat er daarna gebeurt geeft mij een glimlach van oor tot oor.
Tom begint zijn verhaal met: ‘Zo, een vakantieresort in Fuseta. Wat leuk’. Ik ben een beetje verbaasd. Zeker als hij verder vertelt en blijkt dat hij heel veel weet van wat wij aan het doen zijn in het verre Portugal. Na een paar minuten onderbreek ik Tom en vraag: ‘Wat heb ik je eigenlijk allemaal gestuurd? Ik dacht alleen de plattegronden van de huizen en een hele korte toelichting van waar het om gaat’. ‘Klopt, zegt Tom. Maar ik weet hoe Google werkt en verdiep me graag vooraf in mijn gesprekspartner als ik een advies geef voor een bedrijf’. Helemaal te gek!
Wat blijkt: Tom werkt voor IKEA for business, afdeling keukens. Een onderdeel van IKEA waarvan ik het bestaan niet af wist. Maar dat perfect geschikt is voor ons als startende onderneming.
Het keukenadvies
We gaan samen achter het beeldscherm van Tom zitten en al snel wordt me duidelijk dat ik hier met een zeer ervaren professional te maken heb. Hij stelt de goede vragen, weet in de gigantische keuzemogelijkheid de goede kasten naar de planner te slepen. En het belangrijkste: Hij geeft zijn mening! Door het stellen van vragen zoals: Waarom willen jullie dit? Wat maakt dat je persé dit wilt? Weet je waar een mogelijk probleem mee gaat ontstaan? Maar ook een duidelijk: Moet je echt niet doen!
Na 2 uur hebben we al veel kunnen doen, maar we zijn nog niet klaar. Logisch niet! Het zijn 4 verschillende type keukens met alle apparaten die de moderne kookliefhebber nodig heeft. In iedere keuken zit een oven, kookplaat, koel/vriescombi, vaatwasser en een wasmachine. Om dat op een prettige manier in de keukens te passen heb je wat tijd nodig.
Geen probleem volgens Tom. We maken gewoon een extra afspraak in het nieuwe jaar. Deze keer via Teams met Astrid erbij. In de tussentijd werkt hij de plannen verder uit en kunnen wij nog nadenken over een aantal beslissingen. De eerste week van januari ronden we het proces af en een week later ontvangen we de complete plannen met een volledige bestellijst.
After-advice
After-sales kennen de meesten wel. Maar After-advice heb ik nog nooit ervaren. Na een week of 2 neemt Tom contact op om te vragen of alles helder is en welke vragen we nog hebben. We hebben nog een paar detailvragen en ook nog wat vragen over 2 kookplaten met ingebouwde afzuiging. IKEA levert niet het systeem dat we voor ogen hebben. Geen probleem Tom neemt contact op met de leverancier van de speciale filters en koppelt terug naar ons. Wat een service!
Ook in Portugal goede deskundige ondersteuning
Vanwege alle perikelen rond de bouwstop duurde het daadwekelijk bestellen van de keukens langer dan verwacht. We gingen begin juni naar de Ikea in Faro met de ontwerpen en de bestellijsten van Tom. Nog één keer overal doorheen lopen en dan de keukens bestellen. Dat bleek niet zo eenvoudig. De ontwerpen konden wel worden ingeladen in het systeem maar niet zomaar omgezet worden in een bestellijst in een ander land. Geen probleem. Kom over een half uurtje terug zei de Ikea collega van de keukenafdeling. Een haf uur later zaten we weer bij haar aan tafel en daar bleven we nog 4 uur zitten. Alles werd minutieus besproken per keuken en uiteindelijk op de bestellijst gezet.
De 8 keukens zijn inmiddels besteld! Met grote dank voor het advies en de perfecte service van Tom Custers en de goede opvolging van zijn Portugese collega.
De keukens van Celebra a Vida
De basis van de keuken komt van IKEA. Dat zijn de kasten met de handige indelingen en de deurtjes. Keukenapparatuur zoals kookplaat, oven, koelkast en vaatwasser is een combinatie van Bosch, Zanussi en Ikea. De rvs-kranen en spoelbakken komen dan weer via Dekker Zevenhuizen. De Sustonable keukenbladen bestelden we ook via Dekker. Dat zijn ultralichte bladen gemaakt van natuursteen en gerecyclede PET-flessen. 100% circulair en duurzaam.

Belangrijk onderdeel van de ervaring die wij onze gasten willen bieden is een fijne, complete keuken van alle gemakken voorzien om in te koken. Er zijn heel veel leuke en goede eettentjes in de directe omgeving. Maar iedere dag buiten de deur ontbijt, lunch en diner is wellicht te veel. En dan kun je bij ons lekker kokkerellen in je eigen keuken als je dat wilt.
Nog even geduld en dan kunnen we de geplaatste keukens met jullie delen!