Op 19 mei was het zover! Een heule grote truck vol met spullen vertrok van Nederland naar Portugal om daar 3 dagen later aan te komen. Wat zit er allemaal in die truck? Wat is het verhaal? Het was weer een avontuur op zich…
Een jaar of 3 terug dachten we het interieur van de huizen zoveel mogelijk lokaal of in ieder geval in Portugal aan te schaffen. Dat wilden we heel graag, totdat we later in het project tegen wat zaken aanliepen. Sommige producten zijn hier helemaal niet te krijgen of alleen op maat te maken. Er is sowieso veel minder keus qua interieur dan in Nederland. Zeker in de stijl die we voor ogen hebben. Dat maakte de zoektocht lastiger. De prijs ligt vaak een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Nederland, Duitsland of België. En deals maken bij grotere aantallen is ons hier nog steeds niet gelukt. Zullen we dan toch ook maar eens in Nederland, België of Duitsland kijken?
Goed slapen
Het begon met de bedden. Want een comfortabel, luxe en ruim bed vinden wij toch wel het belangrijkste item in de accommodaties. Een bed van 2.10 meter is in Portugal standaard niet te krijgen. In Nederland wel.
In de zomer van 2021 leerden we Wim kennen. Een vriend had hem meegenomen omdat we bij ons thuis in Olhão met een groepje een EK-wedstrijd van het Nederlands Elftal gingen kijken. Wim was op vakantie in de Algarve en vond het zo gastvrij dat hij er ook bij mocht zijn. Hij voelde zich snel thuis en lag een half uur later al op ons bed 🙂 Dat komt omdat Wim al jaren in de bedden business zit. Hij heeft meerdere beddenzaken in het buitenland gehad en nu nog steeds in Nederland. ‘Ik weet precies wat voor bedden jullie nodig hebben voor de gasten, zei Wim’. We werden nieuwsgierig en wisselden contactgegevens uit.
In 2022 waren we regelmatig in Nederland. Toch eens ffkes bij Wim in z’n beddenzaak Goed Slapen Eindhoven kijken. Daar lagen wij urenlang op verschillende bedden en waren we onder de indruk van de kwaliteit, mogelijkheden, service en prijs. Een goede deal bij grotere aantallen kon hier wel. Het ideale, luxe bed van 2,10 meter voor onze gasten hadden we gevonden.
Logistieke puzzel
Maar ja, het transport naar Portugal. Dat is wel een dingetje. Inmiddels hadden we in Nederland en België al meer meubels gevonden. Het zou ideaal zijn als we alles kunnen combineren in één truck, zoals we eerder met de verhuizing naar Portugal hebben gedaan. Logistiek een flinke puzzel om vanuit Portugal te regelen. Want waar kun je alles laten leveren en verzamelen in een bepaalde periode om vervolgens in één keer te laten vervoeren zonder er zelf te zijn? Wim bood ons de oplossing op een presenteerblaadje aan!
Onze held Wim
‘Of wij nog andere spullen in Nederland gingen aanschaffen, vroeg Wim’. Dat is wel het idee ja. Waar laat je dat leveren dan? Dat is inderdaad de grote vraag. Op dat moment was ook nog niet duidelijk om hoeveel spullen het ging. ‘Je kunt de spullen wel in mijn magazijn van de bedden laten leveren, zei Wim spontaan’. Wauw, echt? Tuurlijk, geen probleem, komt goed jongen! Wat een held!
We spraken af dat we 3 maanden onze spullen in een deel van het magazijn konden opslaan. In de maanden december en januari werden veel spullen van ons geleverd in het magazijn. Erwin van het magazijn nam alles netjes voor ons in ontvangst en bevestigde steeds als er weer iets was geleverd. Een hele zorg minder voor ons. De planning om begin februari een truck te laten rijden met alle spullen kwam alleen in gevaar. Door al die vertragingen en toestanden op de bouw waren we daar nog helemaal niet klaar voor. En daar kwam de bouwstop ook nog eens overheen.
Tja, daar stonden al 3 maanden onze spullen in het magazijn en geen plek om ze in Fuseta te stallen. Eén telefoontje met Wim en het was alweer opgelost. De spullen mochten langer blijven staan. Geen probleem, komt goed jongen! Wij hadden genoeg stress aan ons hoofd door de bouwstop. Zo fijn dat we daar niet over na hoefden te denken. Uiteindelijk werd 3 maanden zelfs 6 maanden.
Kan ie of kan ie nie?
De 2e week van mei was het dan zover. We checkten ruim van tevoren bij de aannemer: Kan het echt? For sure, kregen we terug. De vloeren van de kelders zijn dan gestort en dan kan de boel mooi de kelders in. Zeker weten? Ja, echt! We besloten zelf om ze nog maar 1 extra week speling te geven, want inmiddels kennen we de beloftes. De truck was besteld!
Een paar weken ervoor namen we het nog eens door. De planning van de aannemer was uiteraard weer opgeschoven, maar het ging allemaal lukken. For sure! Een week ervoor werd duidelijk dat het allemaal maar net gingen lukken. En in de week van de verhuizing bleek dat het eigenlijk wel heel erg krap ging worden. Waarom alles toch altijd op het allerlaatste moment? Maar kelder 2 en 3 zijn op maandagochtend droog, precies op tijd. Beter wel ja, want er komt maandagochtend een truck van 90m3 aan. Er was geen weg meer terug. Het stressniveau ging in de laatste dagen weer lekker omhoog.
Team inladen
Wij waren op dat moment in Nederland en onderdeel van ‘Team inladen’. Wim had 2 extra mannen geregeld. We hadden een pompwagen en heftruck in het magazijn. Dat wordt een makkie! De grote truck kwam ruim op tijd aan en kon heel makkelijk achteruit het magazijn inrijden. De extra mannen waren alleen in geen velden of wegen te bekennen. Oeps, dan zijn we maar met z’n 3-en. Dat wordt knallen. De kleine Portugese chauffeur was zo lief om ook te helpen. En dat is 4.


Wim ging helemaal los op z’n heftruck. Als een volleerd heftruckchauffeur bracht ie soepel de ene na de andere pallet met spullen de truck in. Daar stonden Serge, Vítor en ik om de spullen aan te pakken en in te laden. Regelmatig hadden we even ‘werkoverleg’ om te bekijken welke volgorde van spullen de truck inging. Ook hadden we Wim regelmatig even nodig voor zijn lengte of kracht. Dan moest ie even een zetje geven boven ons hoofd of wat extra tilwerk doen.
Als een geschenk uit de hemel kwam een kennis van Wim langs om iets op te halen. Hij had vroeger veel op een heftruck gewerkt. De grote en loodzware horecakoelkast was een flinke uitdaging om de truck in te krijgen. Met zijn hulp erbij lukte het.



Halverwege het inladen vroegen we ons af of het überhaupt wel allemaal in de truck gingen passen. Wat een spullen stonden er nog om in te laden! Het werd spannend. Uiteindelijk ging alles er nét in. Stampvol was de hele truck. Er kon niets meer bij 😊 Het was gelukt! De Portugese chauffeur reed weg richting Portugal. Moe en voldaan gingen we die avond vroeg ons mandje in.


Team uitladen
Op zondag vlogen wij terug naar Nederland en op maandagochtend stond om 11:15 uur de truck in Fuseta voor de deur. Voor het uitladen hadden we via de aannemer extra hulp geregeld. Tenminste dat dachten we. Toen we ’s ochtends de bouw opliepen, waren er een paar vervelende verrassingen.
De vloer van de kelder van huis 2 was wel gestort, maar van huis 3 maar voor een kwart. De extra helpers voor het uitladen waren gewoon de 4 bouwvakkers die aan het werk waren. Dat was niet de bedoeling. Op de bouw was het een rotzooi en alles moest nog geregeld worden om normaal met spullen te sjouwen naar de kelder. Daar gaan we weer! Na een indringend telefoongesprek met de aannemer kwamen er op het laatste moment nog 2 mannen bij.
De weersvoorspelling maandag was een drama. Het zou helemaal los gaan met regen, onweer en storm. We knepen ‘m wel een beetje. Dus hup alle spullen zo snel mogelijk eruit en de kelder in. Deze keer hadden we geen pompwagen en heftruck. Alles uitladen met de blote handjes en spierballen. Gelukkig waren het allemaal sterke mannen. En ze maakten er een feestje van. Het was weer eens wat anders dan huizen bouwen.



We hadden geluk, want het bleef toch droog de hele dag. Om 16:30 uur brachten ze de laatste spullen de kelder in. Zelfs het kleine stukje vloer van kelder 3 moesten we benutten, want anders paste het niet. Bom trabalho!

Het was weer een mooi avontuur. En het laat ook weer eens zien dat er naast hobbels en tegenslagen altijd mensen zijn die je enorm helpen op het moment dat je het hard nodig hebt! Wim krijgt een standbeeld in Celebra a Vida. Of nou ja, misschien iets anders want het is een lange vent die Wim 😉 Heel erg bedankt voor je hulp, Wim!