Donderdagmiddag was het dan eindelijk zover: tekenen voor onze hypotheek. Dat is er weer eentje om af te vinken op de lange actielijst. En een hele lekkere, want die financiële achtervang voelt wel erg fijn. De weg er naartoe was, hoe kan het ook anders, lang!
Even goed terugzoeken in onze agenda: op maandag 10 februari 2020 hadden we onze eerste afspraak bij de bank om de mogelijke hypotheekopties te bespreken. Nu ruim 2 jaar later hebben we ‘m! Het is de rode draad in ons avontuur. Álles duurt lang met de nodige hobbels, maar we komen er wel.
Lekker soepel
De procedure bij de bank ging vanaf het begin soepeltjes. Mede dankzij het doortastende optreden van onze contactpersoon. Snelle acties, reacties en voortgang. Een verademing. Als er weer eens een andere hobbel op onze weg kwam, zeiden we tegen elkaar: ‘Maar we hebben de bank nog’. Daar loopt het wel soepel! Ja, dat is natuurlijk de goden verzoeken en wachten op een kink in de kabel.
Wat wil je van me weten?
Zoals bij elke bank, willen ze zoveel mogelijk zekerheid. Serge zegt altijd: ‘Een bank is een instelling die bereid is je geld te lenen als je aantoont dat je het niet nodig hebt’. Dus de inkomensverklaringen, salaris, omzet, winst- en verliesrekeningen, aangifte inkomstenbelasting, rekeningafschriften werden netjes door ons verzameld en vertaald door een beëdigd vertaler.
Wel bleken ze een beetje huiverig voor 2 zelfstandigen. Niet gek, dat zijn ze in Nederland ook. Maar in Portugal denken ze bij zelfstandigen vooral aan seizoenwerkers zoals in het toerisme. Voor meer financiële zekerheid en om te bewijzen dat het bij ons wel steeds het hele jaar doordraait, gingen we met onze financiële gegevens tot 5 jaar terug in de tijd. Toen vonden ze het op het hoofdkantoor in Lissabon ook goed genoeg 😉
Ja, die bouwvergunning
We waren door de financiële toets heen. De wereld lag aan onze voeten. Het was alleen nog maar even wachten op de bouwvergunning. Yep, ook voor de hypotheek hadden we natuurlijk dat rotding nodig. Alle plannen, ontwerpen en aanvragen hadden we al gedeeld. Maar zolang er nog geen toestemming is om te bouwen, gaat de bank natuurlijk geen hypotheek afsluiten. Dus hoe soepel ook bij de bank…now we wait.
En dat is 4
Wie het traject met de bouwvergunning een beetje heeft gevolgd, weet hoe lang dat heeft geduurd. Dat betekende dat we regelmatig onze financiële gegevens moesten updaten bij de bank. En steeds weer die financiële toets doen. Om het lekker spannend te houden. Tot 4 keer toe hebben we de hele handel aan gegevens weer aangeleverd. De laatste keer afgelopen februari.
Taxatie
In de volgende fase was de taxatie van de kavels en huizen aan de beurt. Zo kan de bank de waarde bepalen en berekenen wat we maximaal kunnen lenen. Hier kwam wel een kleine kink in de kabel. Of eigenlijk meer volledige verwondering: wat gebeurt er toch allemaal? De taxatie moest door een onafhankelijke partij gedaan worden. Ik werd benaderd voor een afspraak.
De eerste keer werd ik gebeld door een aardige meneer. Wij hebben e-mailadressen uitgewisseld en afgesproken om een datum te prikken. Nooit meer wat van gehoord. Later werd ik door een vriendelijke meneer van een ander bedrijf gebeld. We spraken af bij ons landje en dat ging goed.
Toen hij alleen maar over huis 1 sprak, gaf ik aan dat het om 4 huizen gaat. Hij kreeg alleen opdracht van de bank om huis 1 te taxeren. Ok, maar de huizen zijn hetzelfde en moeten allemaal getaxeerd worden. Ja, hij vond het ook maar raar en was bereid om de andere taxaties te doen. Ik besloot met de bank te bellen om dat te regelen.
De bank gaf aan: elk huis moet door een ander bedrijf getaxeerd worden. Ik: Maar de huizen zijn allemaal hetzelfde? Dat is toch onhandig en niet efficiënt? Het moet onafhankelijk zijn, dus vandaar per huis ook verschillende bedrijven, aldus de bank. Hmm, apart! Tot mijn verbazing kreeg ik een week later de taxatie van huis 1 én 4 van hetzelfde bedrijf.
Ondertussen had ik een nieuwe afspraak met de volgende taxateur. Een vrouw deze keer. Zij had alleen opdracht om huis 2 te taxeren. Ik gaf aan dat huis 3 precies hetzelfde is en of ze die taxatie ook gelijk kon meenemen. Dan moest ik de bank maar bellen voor toestemming.
De bank zei natuurlijk Nee. Dat kan niet, want onafhankelijk enzo….Wie kan het dan wel doen, vroeg ik? En welk bedrijf werd tot mijn grote verwondering genoemd? Hetzelfde bedrijf van de taxatie van huis 1 en 4. Schiet mij maar lek 😛
Die vriendelijke meneer van huis 1 en 4 vond het ook wel een leuke grap en ging aan de slag. Een week later hadden we de taxaties van alle huizen. Volledig onafhankelijk 🙂
Ben je verzekerd?
Rond afgelopen december gingen de lichten verder op groen. Dat was het moment dat de bank zei: Oh ja, je moet ook nog even een bouwverzekering afsluiten hè. Euh, een wat? Ja, een constructieverzekering tijdens het bouwen: voor als er wat na werktijd op de bouwplaats gebeurt. Dat hadden we wel graag wat eerder willen weten. Zodat je rustig de tijd hebt om het uit te zoeken en te regelen. De bank kon zelf die verzekering niet regelen via hun verzekeringspartner, dus kregen we een verzekeringsadviseur in de buurt door.
Lang verhaal, lang houdend: geen reactie. Ik ben langsgegaan en heb met veel moeite voor elkaar gekregen dat ze een offerte stuurden. Maar die kwam niet, in ieder geval niet op tijd. Ondertussen vroeg de bank of we de verzekering al hadden. Ja, hallo! Gelukkig vond ik via vrienden een andere verzekeringsadviseur die snel in actie kwam.
De offerte werd getekend en de polis werd opgemaakt, opgejaagd door de bank. De verzekeraar nam er ruim de tijd voor, dus het was een verlossing toen de mail met de polis kwam. Gelijk doorgestuurd naar de bank. Alleen nog even valideren die polis en door naar het tekenen van de hypotheek. De afspraak om te tekenen werd al ingepland.
Maar…de bank zei weer Nee. De polis is niet goed. Ze staan niet als begunstigde op de polis en de verzekerde bedragen moeten per kavel uitgesplitst worden. Vooraf aangeven waaraan de polis volgens de bank moet voldoen was wel heel erg handig geweest… Maar dan wordt het natuurlijk wel heel saai allemaal.
Na 2 weken is er een nieuwe versie van de polis en kunnen we een nieuwe afspraak voor de hypotheekakte maken. Ondertussen beoordeelt de bank of deze polis wél goed is. Daar nemen ze deze keer langer de tijd voor dan de vorige keer. Om het weer lekker spannend te houden. En zo krijgen we 1 dag voor het tekenen van de hypotheek de bevestiging dat alles akkoord is! Just in time 🙂

Yes, het is gelukt!! Of nouja voor 3 van de 4 hypotheken dan. We hebben 4 kavels, 4 huizen en daarom 4 aparte hypotheken. Tijdens het controleren van alle stukken bleek dat bij 1 hypotheek een rente% niet klopte. Die hebben we maar even niet getekend.

Celebra a vida!